Sökresultat för Lucy Calkins...
Rensa filter?
”Att gå i huvudpersonens skor” ger en modell för hur lärare kan arbeta med skönlitteratur med fokus på studiet av karaktärer. En viktig del är hur lärarna använder högläsningen till att utveckla elevernas egen läsning. Lucy Calkins och Kathleen Tolan visar också på hur man med hjälp av formativ bedömning…
Hur undervisar vi i läsning ? den sortens läsning som får vårt hjärta att klappa och som söker sig in i vårt inre? Hur skapar vi en läsundervisning som får eleverna att inse och uppleva att en glödlampa inte längre är en glödlampa; den är trådar och elektricitet och den industriella revolutionen och allt som växte fram…
Hur gör man för att undervisa barnen i de första årskurserna hur man berättar och skriver? Räcker det inte att bara låta dem skriva sina sagor och händelseböcker? Hur utvecklar vi barnen som skribenter och hur ger vi dem hantverket?
Lucy Calkins framhåller i Skriv mer! att det är lärarens uppgift att fungera som modell…
I den här andra delen av ”Att gå i huvudpersonens skor” visar Lucy Calkins och Kathleen Tolan på hur läsningen blir så mycket mer intressant och givande om vi som läsare distanserar oss och går ut ur texten, betraktar den och skapar teorier och tolkningar. Författarna presenterar olika modeller för hur man…